|My Sweden Diary|

Lifestyle

Hoi!

In de voorjaarsvakantie ben ik een weekje naar Zweden geweest. Ik ging daarheen met mijn beste vriendin die daar vijf jaar heeft gewoond. Haar ouders en broertje wonen daar nog, en die zijn we samen gaan opzoeken.

We gingen via Schiphol naar Denemarken (Kopenhagen) en vervolgens met de trein naar Älmhult. Daar werden we met de auto opgehaald en reden we naar hun woonsplaats ‘Ryd’. Toen we aankwamen lag er nog een klein beetje sneeuw, wat ik erg leuk vond.

Brug naar Zweden.JPG
Deze brug (Öresuntbron) verbind Denemarken met Zweden en kun je zien als je bijna land op het vliegveld.

Huis Zweden1.jpg

Toen we aankwamen hebben we lekker uitgerust en gekletst met elkaar.

De volgende dag zijn Carmen en ik met de fiets naar het Autokerkhof geweest. Het is op een plek in het bos waar allemaal resten van voertuigen liggen. Vroeger haalde een man alle bruikbare onderdelen uit de auto’s en de rest ligt er vandaag de dag nog.
Het is erg grappig om hier even naartoe te gaan. De auto’s zakken steeds verder in het moeras en je kunt er leuke foto’s maken.

Autokerkhof.JPG
DSCN4157.JPG

We hebben ’s middags ook nog een wandeling gemaakt in de buurt. Het landschap vind ik erg mooi. Er is veel bos, water en steen. Je komt zelden mensen tegen tijdens het lopen, en je hoort ook geen auto’s of fabrieken.

DSCN4198.JPG

Op 1 maart zijn we een lange wandeling gaan maken op een eiland bij de plaats ‘Karlshamn’. Je had mooi uitzicht op het dorp en op de Oostzee. Je kon een wandelpad via paaltjes volgen en klimmen en klauteren over een heleboel rotsen.
Dat vind ik altijd erg leuk om te doen, maar je moet wel oppassen, want mijn bips heeft ondervonden dat het verraderlijk glad kan zijn. Haha!

2016-03-01 11.32.30.jpg
DSCN4212.JPG

We hebben ongeveer 1,5 uur gedaan over een rondje over het eiland, en je hebt verschillende uitkijkpunten zodat je het uitzicht goed kunt zien. Onderweg hebben we ook nog twee eekhoorntjes gespot. Na de wandeling hadden we stevige trek en zijn we in de stad gaan lunchen. We zaten in een Konditori (banketbakkerij) genaamd Sjölands. Ik nam de scones met jam en een soort clotted cream. Je mocht er zelf je thee in een zeefje scheppen wat ik een erg leuk idee vond. Het was heel erg lekker en zeer vullend.

2016-03-01 12.37.30.jpg

De volgende dag hebben we lekker relaxed gedaan. We hebben Zweedse chocolade koekjes gemaakt en in de middag gebowld in een soort boerderij. ‘s Avonds zijn we gaan gourmetten, wat Zweedse mensen grappig genoeg helemaal niet kennen!

Op 3 maart zijn we gezellig een dagje gaan shoppen in de Stad Växjö in het winkelcentrum ‘Grand Samarkand’. (Er komt nog een shoplog online over alles wat ik gekocht heb in Zweden.) Het is een overdekt winkelcentrum waar vooral kleding voor vrouwen te koop is en spullen voor je interieur. Ik vond het erg leuk.

2016-03-03 12.28.50.jpg

De laatste volle dag zijn we naar ‘Bõrjes’ in Tingsryd geweest. Dat is een grote winkel waar je van alles kunt kopen. Beneden is een grote supermarkt, boven veel voor binnen en buiten plus een kledingafdeling. En nog een verdieping hoger is een café waar we lekker een broodje met garnalen hebben gegeten.
’s Middags had Carmen nog wafels gebakken waar we aardbeienjam op deden en zelfgemaakte slagroom. Ze waren erg goed gelukt en heel erg lekker!

Eten Zweden

We hebben ’s Avonds nog spelletjes gedaan en zijn vroeg naar bed gegaan voor de terugreis.

Dit was een klein dagboekje van wat ik allemaal gedaan heb in Zweden. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen!

Xoxo Saspiration

 

Geef een reactie

