|Victoria Sponge Cake|

Food, Inspiratie

Hoi!

Ik wilde al een tijdje weer eens een taart bakken, en vandaag had ik er lekker lang de tijd voor. Gister avond had ik even van te voren nagedacht over wat voor soort taart ik wilde gaan maken. Ik had al een poosje de Victoria Sponge Cake op mijn lijstje staan, dus daar was ik al snel uit.

Deze taart heb ik al eens bij Marks & Spencer gegeten, en ik vind hem echt heel erg lekker! Het zijn twee luchtige cakes met daartussen slagroom en jam, erg leuk om helemaal zelf te maken en niet zo moeilijk. Ik zocht op Google naar een recept, toen ik op een website zag dat er in het Heel Holland Bakt boek (die van Rutger) ook een recept staat voor deze taart. Toevallig heb ik die zelf ook, dus daar komt het recept vandaan die ik in deze blogpost gemaakt heb.

Wat je nodig hebt voor de taart en vulling:
Ingredientenlijst.png

Wat moet je doen?
Begin met het verwarmen van de oven op 180ºC.
– Vet de randen van twee bakvormen (20 cm. doorsnede) in en bedek de bodems met bakpapier.
– Pak een kom en mix de boter, eieren, suiker, zelfrijzend bakmeel, bakpoeder, vanille-extract en 1/4 mespunt zout met een mixer. Mix niet al te lang, zodra het een gelijke massa is, ben je klaar.
– Verdeel de mix vervolgens over de twee bakvormen en bak ze in het midden van de oven in 20-25 minuten goudbruin. Je kunt altijd even checken met een satéprikker of de taart van binnen goed is.
– Haal de cakes uit de oven en wacht tot ze helemaal zijn afgekoeld.
– Maak de kom schoon en klop de slagroom stijf. Voeg 30 gram suiker toe om de slagroom zoeter te maken.
– Smeer de aardbeienjam over één van de cakes en verdeel daaroverheen de slagroom.
– Plaats de tweede cake hierboven op en bestuif de bovenkant met poedersuiker.

DSCN6745.JPG

De Victoria Sponge Cake is heel goed gelukt! Ik had zelf alleen een 22 cm bakvorm, maar die is ook prima te gebruiken. De cake wordt misschien iets minder dik, maar wel breder. Verder paste de twee bakvormen niet tegelijk in de oven, dus die heb ik om en om gebakken. De cakes kwamen makkelijk los uit de bakvorm, en voelde wat vettig aan, maar dat is ook geen probleem. Toen ze lauw/warm aanvoelde heb ik ze uit de bakvorm gehaald en op een bord verder af laten koelen.

Als vulling heb ik aardbeienjam gebruikt, maar je zou ook andere jam kunnen gebruiken als je dat graag wilt. De cakes zijn lekker luchtig en niet droog. Samen met de jam en slagroom is het een heerlijke taart en leuk om te serveren op een verjaardag, high tea of andere feestjes. Echt een aanrader!

Xoxo Saspiration

Recept van: Rutger Bakt boek

Een gedachte over “|Victoria Sponge Cake|

Geef een reactie

