Part I |Road Trip South-Germany|

Inspiratie, Lifestyle

Hoi!

Daar ben ik weer, terug van weggeweest! Ik heb de afgelopen 10 dagen samen met mijn familie vakantie gehouden in Duitsland; in het zuiden om iets preciezer te zijn. We hebben de Romantisch Straße route gevolgd. Dat is een route door allerlei lieve plaatsen en langs mooie kerken. Aangezien we heel veel gedaan en gezien hebben, leek het mij leuk om er een soort diary over te schrijven. Duitsland is misschien niet het allereerste vakantieland waar je aan zou denken, maar er zijn veel leuke dingen te doen, mooie natuur, temperaturen rond de 25 graden en vooral heerlijk eten!

We vertrokken rond 10:00uur met de auto vanaf Amsterdam richting Utrecht, Arnhem, Keulen en Frankfurt. Mijn vader had van te voren een route gemaakt die ons naar het begin van Romantische Straße route zou leiden. We hadden helemaal niks geboekt, en zouden per plaats kijken of het leuk was om er te blijven om vervolgens ter plekke een hotel zoeken.

De eerste plaats waar we sliepen was Würzburg, een studentenstad. In de altstadt was een grote kathedraal; de Sint-Kiliansdom die ’s avonds ook erg mooi verlicht was. Een stukje vanaf deze kerk is de Alte Mainbrucke waar veel studenten bijeenkomen om een wijntje te drinken. Op deze brug heb je mooi uitzicht op een groot kasteel die in de bergen staat, de wijngaarden, en over de bootjes die er onderdoor varen. We boekte een nacht in Hotel Strauss, gelegen in het centrum. Voor het avondeten zijn we bij een leuk restaurantje gaan zitten met zicht op de kathedraal. Natuurlijk ging ik voor de Wiener Schnitzel!

De tweede dag zijn we weer vroeg de auto ingestapt om weer verder te rijden. Mijn vader heeft een groot boek met kaarten van Duitsland, waarin de plaatsen die de moeite waard zijn geel gemarkeerd aangegeven staan en als er bijv. een mooie kerk is, staat er nog een sterretje bij. Toch betekende dit niet altijd dat de plaatsen ook echt leuk waren, en zijn we soms geeneens de auto uitgestapt, terwijl in het boek stond dat het een grote plaats was.

Zo waren de eerste twee plaatsen van die dag (Tauber Bischofsheim en Lauda-Köningshofen) niet zo bijzonder, dus daar zijn we gewoon doorheen gereden.
Toen kwamen we in Bad Mergentheim en dat was wel een leuke plaats. Lekker levendig met een markt, leuke restaurantjes en een mooie binnentuin. We hebben een lekker taartje gegeten en koffie gedronken bij het Schloss Cafe en zijn daarna weer de auto ingestapt.

Daarna zijn we naar Weikersheim gereden. Het was een hele rustige plaats, met een mooi kasteel en een enorme tuin. Voor een prijsje mocht je het kasteel en de tuin in, maar daar hadden wij niet zoveel behoefte aan. Naast de tuin was ook een openbaar park, waar een speeltuin was voor kids en volwassenen lekker in het gras kunnen liggen.

De laatste plaats waar we de die dag heen reden was Rothenburg. Hier waren we al eens geweest op doorreis naar Oostenrijk, maar toen waren mijn zusje en ik nog klein, en herinnerde we er ons niet zoveel meer van. Deze plaats is heel toeristisch en bekend om het Middeleeuwse uiterlijk, omdat dat bijna allemaal nog is blijven staan. Er staat een grote stadsmuur omheen waar je overheen kunt lopen en de straat is schots en scheef bestraat. Op het plein, in het centrum, gaat om het hele uur een klok waarbij er twee raampjes opengaan en je twee bewegende poppen kunt zien die iets drinken.
Op dit plein (en de vertakkingen van het plein) zitten genoeg restaurantjes, dus dat was niet zo moeilijk te vinden. We aten bij restaurant Ratsstube waar ik voor het eerst Maultaschen heb gegeten. Het is een soort ravioli, maar dan gefrituurd en open gesneden, ziet er niet heel lekker uit, maar dat is het wel. Voor de nacht boekten we twee kamers in hotel Eisenhut, een prachtig oud hotel!

De derde dag genoten we van een heerlijk uitgebreid ontbijt buffet in het hotel en konden we met volle magen naar de volgende plaatsen rijden. Voordat we weggingen kochten we nog een paar Schneeballen die in Rothenburg erg populair zijn. Het is simpel gezegd een soort gefrituurd bladerdeeg of koek met een laagje poedersuiker of kaneelsuiker, chocolade of glazuur.

Hierna zijn we naar de plaats Schilling-Fürst gereden, maar daar was niets te beleven en in Feucht Wengen was ook vrij weinig, dus uiteindelijk kwamen we uit in Dinkelsbühl. Dit was een hele leuke plaats. Er was een heel mooi park en er waren leuke restaurantjes. We boekten een nachtje bij hotel Goldene Rose en aten buiten Curry Würst op het terras van het Meisers Café.

We hadden nog wel even tijd voor het diner, dus zijn we even naar de DM gelopen een klein stukje vanaf de Altstadt. DM is een drogisterij in Duitsland, en verkoopt hele fijne producten voor een kleine prijs. Echt een aanrader om eens te bezoeken. Ook zijn we naar de Edeka supermarkt geweest. Ik vind het heel leuk om in een supermarkt te kijken in het buitenland, omdat ze zoveel andere spullen verkopen dan hier. Uiteindelijk hebben we er een pak taartmix gekocht, mix voor aardbeienkwark en onze favoriete yoghurt die we vaak kochten toen we vroeger op vakantie gingen naar Duitsland.
’s Avonds at ik een lekkere hamburger, op een verwarmd terras en zijn we vroeg gaan slapen.

Dit waren de eerste drie dagen van onze road trip door het zuiden van Duitsland. Ik hoop dat je het leuk vond om te lezen!