Recept |Pumpkin Spice Cake|

Food, Inspiratie

Hoi! Afgelopen week plaatste ik een blogpost met een recept van de Allerhande voor een Pumpkin Spice Cake. Helaas mislukte de cake die ik maakte, dus ben ik in de herkansing gegaan. Dit keer heb ik een Amerikaans recept gebruikt en ik kan je nu al vertellen, hij is dit keer goed gelukt en heerlijk!

Het enige dingetje met een Amerikaans recept is dat ze niet spreken van het aantal gram, maar van Cups, Tablespoons en Teaspoons. Ik heb geprobeerd het recept als het waren te vertalen naar onze maten, maar dat vond ik best onhandig. Uiteindelijk heb ik op Bol.com een mooie set ‘Measures’ besteld, waar ik goed gebruik van gemaakt heb in dit recept.

Wat heb je nodig voor de cake:
– 2 Bakvormen van 20-22 centimeter
– 450 gram tarwepatentbloem (3 cups)
– 250 gram kristalsuiker (1 cup)
– 2 theelepels bakpoeder
– 2 theelepels baksoda
– 3/4 theelepel zout (minder is ook prima)
– 1 eetlepel kaneel
– 2 theelepels gemalen gember
– 2 theelepels nootmuskaat
– 250 gram licht bruine suiker (1 cup)
– 400 gram pompoenblokjes (minder kan ook ik heb uiteindelijk een potje pompoenpuree van 190 gram gebruikt)
– 5 grote eieren (kamertemperatuur)
– 1 1/4 cup plantaardige olie (zonnebloem- of arachideolie is goed om mee te bakken)

 Voor de roomkaas:
– 400 gram Monchou
– 110 gram poedersuiker
– 250 ml slagroom
– 1 theelepel vanille extract

Wat moet je doen:
1. Verwarm de oven voor op 180ºC en bedek de bodem van twee bakvormen met bakpapier en vet de randen in.
– Indien gebruik wordt gemaakt van pompoenblokjes: Kook ze volgens de verpakking en pureer op een bord. Laat afkoelen en uitlekken m.b.v. een zeef.
2. Pak een grote kom en zeef de bloem, kristalsuiker, bakpoeder, baksoda, zout en de kruiden (kaneel, gember en nootmuskaat) er in. Eenmaal gezeefd, mix het doorelkaar met een garde zodat alles gelijkmatig verdeeld is.
3. Pak een andere grote kom en doe daar de licht bruine suiker en 1/3 van de pompoenpuree in. Spatel de ingrediënten door elkaar, en zorg dat er geen klontjes ontstaan. Voeg daarna de rest van de pompoen erbij en de plantaardige olie. Mix met een garde en voeg één voor één de eieren toe.
4. Voeg nu telkens 1/3 van de droge ingrediënten toe, en roer daarna goed.
5. Verdeel de mix over de twee bakvormen en bak ze iets onder het midden van de oven voor 40-45 minuten.
6. Controleer of de cake gaar is met bijvoorbeeld een satéprikker.
7. Laat de cakes voor 10 minuten op een rekje afkoelen en haal ze daarna uit de bakvormen om verder af te koelen.
8. Eenmaal afgekoeld kan je met de roomkaas beginnen.

Roomkaas:
1. Zeef de poedersuiker in een kom en voeg de monchou en het vanille extract toe. Mix tot een klontvrije zachte textuur.
2. Pak een tweede kom en klop daarin de slagroom tot een bijna stijve structuur.
3. Schep de slagroom door de roomkaasmix en klop snel tot een mix.
4. Pak de cakes erbij en leg van een cake de bovenkant onderop, zodat je een platte kant hebt. Doe hier een dikke laag van de roomkaas overheen.
5. Leg de tweede cake hierboven op en bedek nu de hele cake met de roomkaas.
6. Versier de cake naar eigen smaak, en bewaar in de koelkast.
Eet smakelijk!

DSCN9224.JPG

Zoals je op de foto hierboven ziet, zitten er wat klontjes in de roomkaas. Dit kwam doordat ik vergeten was de Monchou even uit de koelkast te halen en hij dus niet op kamertemperatuur was. Op zich is dit helemaal geen probleem, want het doet niet onder voor de smaak, maar dat is de reden waardoor hij er niet egaal uitziet.

DSCN9202.JPG

Ik vind de cake echt ontzettend lekker! Hij heeft een prachtig bruin/oranje kleur, hij is luchtig en ik proef de kruiden heel goed. De smaak doet mij telkens denken aan ontbijtkoek, maar door de combinatie van de cake en roomkaas is het toch weer iets heel anders. De pompoen proef ik eigenlijk niet terug, maar ik denk wel dat dit ingrediënt de kruidige smaak in de cake goed versterkt.

Het is een aanrader om dit recept een keer te proberen op een druilerige en grijze dag, waarbij je lekker op de bank zit met een dekentje, de kaarsjes aanzet, een kopje thee neemt en geniet van een lekker stukje PSC (Pumpkin Spice Cake).

Xoxo Saspiration

Recept van: Not So Humble Pie

2 gedachtes over “Recept |Pumpkin Spice Cake|

Geef een reactie

